søndag 19. juni 2011

Africa, Africa! - 17.06.2011

Klokka 8 om morgenen ca, torsdag, landet vi i Nairobi. Mamma, atter en gang: du hadde rett! Det var ikke spesielt varmt i Nairobi, ihvertfall ikke tidlig om morgenen. Vi fikk en sterkt overpriset taxi og kom oss etter mye om og men, litt misforstaaelser og skikkelig traffic jam  til hostellet Martine hadde booket for oss. Kenyanere er herlige folk! De er skikkelig koselige, med brede smil og latter, og onsker oss velkommen (Karibu) overalt. Vi fikk oss, etter noen timers sovn, god mat og mango juice, og ogsaa raad om ting aa gjore i Kenya.

Ingvild bestemte seg for aa bestige Mount Kenya, mens Martine og jeg ble overtalt til aa dra paa 3 dagers safari. Vi avtalte aa mote opp klokka 8 idag tidlig for aa bli plukket opp.Selvfolgelig ble vi litt seine, men halv ni var vi paa farta, med Odis som sjaafor. Han har veldig lyst til aa besoke Norge, og er en herlig fyr med en fantastisk og smittende latter. Etter litt mer rushtrafikk stoppet vi ved et av byens fineste hoteller og plukket opp et kjaerestepar; svenske Anders og britiske Sally. Sammen dro vi videre  "as a team" paa venstresidekjorte veier med lite plass og stor fart. Veiene ble smalere og smalere og mer og mer humpete jo lengre vi kom. Mye av strekningen kjorte vi faktisk paa motsatt side av veien, utenfor asfalten, fordi det var mindre humper der. Landskapet bestod baade av torre sletter, fjell og gronnere omraader. Vi fikk med oss et utkikkespunkt med nydelig utsikt nedover dalen mellom fjellene, og vi har sett mange fullastede minibusser og jeeper paa vei i samme aerend som oss selv. Langs veien har vi ogsaa faatt med oss mye fargerike klaer og landsbyer. De fleste har en eller flere puber med navn som "lucky pub", "blessings pub", "nice pub" eller "corner pub", samt flere steder som reklamerer for "cyber cafe" eller "mobile charge". Etter en del timer, et par tissestopp, fascinasjon over aa faa oye paa en liten flokk sebraer, bavianer og en "black cobra" kom vi omsider frem til Masai Mara og campen vi bor paa. Her er det masse hyggelige folk som jobber, og masaier som holder vakt rundt oss. Det er ikke trygt aa gaa alene rundt teltene i omraadet vi bor pga ville  dyr, saa vi maa holde oss i teltet eller i restauranten. Martine og jeg er saa heldige at vi deler et relativt stort telt, med to senger, do, dusj, myggnett og elektrisitet og vann mellom 18:30 og 22:00 ca. Vi har vaar egen masai som passer paa oss om natta, og jeg var saa heldig aa faa et leopardtannsmykke av han ene, kanskje, jeg er litt usikker. Men kult var det ihvertfall, og det var goy aa snakke med han.

Maten her smaker kjempegodt! Vi har faatt lunsj og middag i dag, og det har vaert utrolig deilig. Alle raavarene kommer fra naeromraadet, mye gronnsaker, ris, poteter, frukt og kjott. Mmmmm! Naa er klokka litt over ti paa kvelden, og vi ligger godt innpakket i ullundertoy i sengene vaare, under myggnettet, og horer gresshopper gnisse med beina, og hyener som lager klagelyder som med litt overtrotthet kan assosieres med mye rart. Martine og jeg har hatt en dag i litt Ole, Dole og Doffen-stil med mye prating i kor, synging i kor og identiske reaksjoner paa det vi har sett. Spennende aa se om det bare var for i dag, eller om det fortsetter videre paa turen. Dagens mest spennende aktivitet var en "game drive", en tur til Masai Mara-reservatet. Der kjorte vi rundt i en Toyota van, som i folge Odis ikke gaar fortere enn 80 km/h. Vi lurer litt paa hvor sant det kan vaere. Vi humpet iallefall rundt paa gjormeveier og gressbakker paa utkikk etter spennende dyr, og det fikk vi se! Bilder kommer etterhvert. Med lite internett-tid igjen her blir det bare en liten oppramsing.. Vi saa giraffer som kan bli opp til 8 meter hoye, en liten flokk med voksne elefanter, lover, masse bofler, en haug med wild beasts, som ikke har noe ordentlig navn fordi de ser ut som en miks av alle andre dyr; de gaar som en hyene, har halen til en sebra, ansiktet til en gresshoppe, manken til en love, osv.. Vi fikk sett en gepard, antilope og masse andre smaadyr. Herlig!! God natt! Lala salama!

Rift Valley?

Vanen vaar med Martine, Sally og Odis

Martine leser i Kenya-boka vi har vaert saa heldige aa faa laane med oss!

Gronne omraader langs veien
God mat naar vi kom fram til campen!
Eget telt! Og avslapping..
Ut paa safari
Buffalo
Dik dik
Safari-buddies
Lovemamma som slapper av en av de 20 timene de sover hvert dogn
Sebraer!
Som perler paa en snor
Elefanter

Hver gang vi saa disse, ropte Odis: "Pumba!", og vi kunne ikke annet enn aa starte aa synge hakuna matata-sangen.. Iallefall, vortesvin... Pumba hores mye koseligere ut :)
Giraffer!!
I regnvaersskyene
Hei paa deg!

Chita - gepard, det raskeste dyret